Behind the scenes

Hundreds of UK academics probed over links to Chinese ‘weapons of mass destruction’

Scholars may face up to ten years in prison if found to have unwittingly handed secrets to Beijing

Up to 200 academics from more than a dozen UK universities are being investigated on suspicion of unintentionally helping the Chinese government build weapons of mass destruction.

The scholars are “suspected of transferring world-leading research in advanced military technology such as aircraft, missile designs and cyberweapons”, The Times reports.

In doing so, they would have violated “strict export laws intended to prevent intellectual property in highly sensitive subjects being handed to hostile states”, the paper continues. Many of the academics are thought to have “unwittingly” breached the laws by striking commercial deals with Chinese companies.

If found guilty, they could each face a maximum of ten years in prison. A source told The Times that “we could be seeing dozens of academics in courts before long”.

“If even 10% lead to successful prosecutions, we’d be looking at around 20 academics going to jail for helping the Chinese build super-weapons,” the source said.

News of the investigation comes just over a week after The Times reported that thousands of Chinese academics and researchers may be blocked from entering Britain amid concerns about the theft of intellectual property.

The Foreign Office is said to be introducing security vetting for academics and researchers working on national security issues, in response to fears that Chinese spies may acquire technology and data that could benefit Beijing.

The Telegraph revealed last week that three Chinese spies posing as journalists have been expelled from Britain in the past year. The trio, who arrived in the country on journalism visas, were “understood to be intelligence officers for Beijing’s Ministry of State Security”, according to the paper.

Last week also saw Ofcom revoking the licence that allowed China Global Television Network, an English-language satellite news channel, to broadcast in the UK.

The communications watchdog cited a “lack of editorial control and links to China’s ruling Communist Party”, Associated Press reports.

Recommended

Royal Marines ready for missions to ‘disrupt and confuse’ UK’s enemies
Royal Marines from 42 Commando take part in an exercise in Scotland
In Brief

Royal Marines ready for missions to ‘disrupt and confuse’ UK’s enemies

Top No. 10 aide slams ‘aloof’ and ‘risk averse’ civil service
The street sign for Whitehall
Behind the scenes

Top No. 10 aide slams ‘aloof’ and ‘risk averse’ civil service

‘One’s right as rein’
Today's newspaper front pages
Today’s newspapers

‘One’s right as rein’

How many people need to be vaccinated to get life back to normal?
Margaret Keenan becomes the first patient in the UK to receive the Pfizer/BioNtech vaccine
In Focus

How many people need to be vaccinated to get life back to normal?

Popular articles

Budget predictions: what will Rishi Sunak announce?
Chancellor of the Exchequer Rishi Sunak poses with the Budget Box outside 11 Downing Street
Why we’re talking about . . .

Budget predictions: what will Rishi Sunak announce?

Best TV crime dramas to watch in 2021
Line of Duty series six returns to BBC One in 2021
In Depth

Best TV crime dramas to watch in 2021

Ten Things You Need to Know Today: 26 Feb 2021
10 Downing Street
Daily Briefing

Ten Things You Need to Know Today: 26 Feb 2021