Behind the scenes

‘Deceived and induced’: inquiry reveals how Martin Bashir landed Princess Diana interview

BBC said to be facing its ‘phone hacking moment’ as Dyson report is published

The BBC has apologised for “clear failings” in how journalist Martin Bashir secured his bombshell Panorama interview with Princess Diana.

The 1995 world exclusive, in which the Princess of Wales claimed there were “three of us in this marriage”, was watched by 22.8 million people - a record for a factual programme at the time.

But 26 years later, an investigation by former senior judge Lord John Dyson has found that Bashir used “deceitful” methods to land the candid interview, in breach of BBC editorial rules, The Telegraph reports.

A source told the newspaper that the corporation was facing its “phone hacking moment”, referring to the scandal that rocked the News of the World in 2011.

‘Serious breach’

Former Master of the Rolls Dyson concluded that Bashir “deceived and induced” Diana’s brother Earl Charles Spencer using mocked up bank statements to win over his trust and secure an introduction to the princess. “By gaining access to Princess Diana in this way, Mr Bashir was able to persuade her to agree to give the interview,” he said.

Spencer has previously accused Bashir of forging statements that suggested two senior courtiers were selling information about his sister, as a means to persuade her to publicly speak out.

“This behaviour was in serious breach of the 1993 edition of the BBC’s Producer Guidelines on straight dealing,” said the report.

The revelation that Bashir forged the bank statements “is not new”, says The Independent. He admitted preparing the statements to an internal BBC inquiry in 1996 that was led by Tony Hall, then managing director of news and current affairs. However, he was cleared of any wrongdoing at the time.

Dyson called this inquiry “woefully ineffective” and said Hall, who went on to become the BBC’s general director, “could not reasonably have concluded, as he did, that Mr Bashir was an honest and honourable man”.

‘A stupid thing to do’

Bashir has apologised, saying that faking bank statements was “a stupid thing to do” and “an action I deeply regret” but added that he felt it had “no bearing whatsoever on the personal choice by Princess Diana to take part in the interview”. He pointed to a handwritten note from the Princess of Wales given to the inquiry as confirmation of this and said he “will always remain immensely proud of that interview”.

Bashir resigned from the corporation last week, citing health reasons after having had a quadruple heart bypass and suffering Covid-related complications.

Meanwhile, Hall admitted that the 1996 investigation “fell well short of what was required” and said he was “wrong to give Martin Bashir the benefit of the doubt”.

Tim Davie, the BBC’s current director general, also issued a “full and unconditional apology” and acknowledged that Dyson had “identified clear failings”.

Recommended

Are we heading for a snap general election?
Jacob Rees-Mogg
Today’s big question

Are we heading for a snap general election?

Should Snow White and the Seven Dwarfs be left in the 1930s?
Peter Dinklage
In Depth

Should Snow White and the Seven Dwarfs be left in the 1930s?

Partygate vs. Cash for Honours: the Boris and Blair rows compared
Tony Blair
In Depth

Partygate vs. Cash for Honours: the Boris and Blair rows compared

Where did the term snowflake come from?
Snowflake
Between the lines

Where did the term snowflake come from?

Popular articles

What would a Russian ‘lightning war’ against Ukraine look like?
Members of the Kiev territorial defence forces take part in drills outside Kiev, Ukraine
Getting to grips with . . .

What would a Russian ‘lightning war’ against Ukraine look like?

Is Bosnia on the brink of another civil war?
Bosnian Serb leader Milorad Dodik
In Depth

Is Bosnia on the brink of another civil war?

Why is New Zealand shutting its borders again?
Prime Minister Jacinda Ardern adjusts her face mask following a press conference
In Depth

Why is New Zealand shutting its borders again?

The Week Footer Banner