In Brief

The end of free speech? Hong Kong loses its Apple

The lively, pro-democracy Apple Daily tabloid is the latest victim of the harsh ‘national security’ law imposed on the territory by Beijing

The queues began forming soon after midnight last Thursday, said Eryk Bagshaw in The Sydney Morning Herald. Hong Kong’s Apple Daily newspaper had printed a million editions – “ten times what it would normally sell in a day” – but customers were desperate to “get their hands on a copy” as soon as they could; most newsagents sold out before lunch.

Why? Because the next day, this lively, pro-democracy tabloid, which had been at the centre of Hong Kong life for 26 years, was ceasing publication for good, the latest victim of the harsh “national security” law imposed on the territory by Beijing last year.

Seven executives and editors, including billionaire founder Jimmy Lai, had already been arrested under the law; the paper’s newsroom had been raided twice in a year, and its assets had been frozen. So, fearing for the safety of staff, owner Next Digital made the call to shut Apple Daily for good – another devastating blow to free speech in Hong Kong.

The story of Apple Daily – named after the forbidden fruit in the Garden of Eden – begins with Lai, said Ng Kang-chung and Chris Lau in the South China Morning Post (Hong Kong). His was a genuine “rags-to-riches” story. Smuggled from the mainland to Hong Kong on a fishing boat aged 12, he rose from the factory floor to set up clothing brand Giordano, and sold pro-democracy T-shirts after the Tiananmen Square massacre of 1989.

Six years later, he launched Apple Daily, a colourful tabloid that left its rivals trailing, said Xie Zifeng in Duanchuanmei (Hong Kong). At first, it was known for its raucous reporting and celebrity news; later, it became indelibly linked to 2019’s democracy protests. Lai, 72, was repeatedly attacked by Chinese state media; now, he’s paying for his beliefs with a 14-month jail term.

And rightly so, said state-owned CGTN.com (Beijing). His newspaper – “the poison Apple” – constantly undermined Beijing, and even called for sanctions to be imposed on China. Its editorial line has been nothing short of “treasonous”; its closure is “a warning to those who foolishly think they can mask sedition under freedom of the press”.

Apple Daily’s fate shows the extent to which the national security law has “redrawn the landscape” in Hong Kong, said Nikkei Asia (Tokyo). The territory’s media is now self-censoring to avoid a similar fate. But China will find its crackdown comes at a cost. With its freedoms eroded, “Hong Kong stands to lose its competitiveness as an international business hub” – and the “global pushback” against Beijing will continue.

Recommended

What Australia’s new lockdowns reveal about a ‘zero Covid strategy’
Covid warning in Australia
Today’s big question

What Australia’s new lockdowns reveal about a ‘zero Covid strategy’

‘Pings can only get better’
Today's newspaper front pages
Today’s newspapers

‘Pings can only get better’

Zoo separates parrots who swore at visitors
A parrot
Tall Tales

Zoo separates parrots who swore at visitors

Tanker attack escalates undeclared ‘shadow war’ between Israel and Iran
Saeed Khatibzadeh
Getting to grips with . . .

Tanker attack escalates undeclared ‘shadow war’ between Israel and Iran

Popular articles

Why your AstraZeneca vaccine may mean no European holidays
Boris Johnson receives his second dose of the Oxford-AstraZeneca vaccine
Getting to grips with . . .

Why your AstraZeneca vaccine may mean no European holidays

‘Wobbling’ Moon will cause worldwide flooding, Nasa warns
Flooding in Florida after Hurricane Irma hit in 2017
Why we’re talking about . . .

‘Wobbling’ Moon will cause worldwide flooding, Nasa warns

Does the Tokyo Olympics branding amount to cultural appropriation?
BBC Tokyo Olympics trailer
Expert’s view

Does the Tokyo Olympics branding amount to cultural appropriation?

The Week Footer Banner